Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Kronkel Utrechtse Baan – Koningskade had voorkomen kunnen worden

Den Haag CS: blok aan het been van de stad

Station Staatsspoor aan het eindpunt van de spoorlijn Utrecht-Den Haag in de na-oorlogse jaren op een oude ansichtkaart. De minst logische locatie voor een centraal station. Toch is Den Haag Centraal hier gekomen, terwijl het nooit een echt centraal station kon worden, omdat het niet aan de spoorlijn Amsterdam-Rotterdam ligt.
  • Station Staatsspoor aan het eindpunt van de spoorlijn Utrecht-Den Haag in de na-oorlogse jaren op een oude ansichtkaart. De minst logische locatie voor een centraal station. Toch is Den Haag Centraal hier gekomen, terwijl het nooit een echt centraal station kon worden, omdat het niet aan de spoorlijn Amsterdam-Rotterdam ligt.



Elke stadsplanoloog leek het te beseffen, maar het was aan dovemansoren gericht: het Station Staatspoor was na de fusie van de Staatsspoorwegen en de Hollandse Spoorwegmaatschappij tot de NS niet meer nodig en kon samen worden gevoegd met station Holland Spoor.

De ambitieuze gemeenteplanoloog David Jokinen dacht in de jaren ’50 nog verder door: de spoorweg vanuit Utrecht zou vanaf Nootdorp keurig via de Hofpleinlijn naar het nieuwe Centraal Station (Holland Spoor, dus) kunnen worden gevoerd. Via het verlaten baanlichaam zou de Rijksweg vanuit Utrecht dan direct uit kunnen komen op de Koningskade. Dat zou betekend hebben, dat autoverkeer vanuit Utrecht linea recta had kunnen doorrijden richting Scheveningen. Een parkeerplaats op de plek van het huidige CS en een wandelroute via Herengracht en de Poten naar het centrum zou veel logistieke problemen hebben voorkomen.
Er zou dan een vrij complexe grondruil hebben moeten plaatsvinden tussen de NS en de gemeente en niemand lijkt dat te hebben aangedurfd. Een gemiste kans.
Het gevolg is een moeilijk te ontwarren verkeersknoop en een gebied waar naar hartelust is gebroken en gebouwd, maar dat toch maar niet ergens op wil gaan lijken: het Wijnhavenkwartier, het Spuiplein en de Resident/Muzenplein.


Hoofdartikel:


Verkeers Circulatie Plan verhit gemoederen

vrijdag 20 oktober 2006

“Er wordt onterecht vanuit gegaan dat mensen die met de auto komen, ook het meest te besteden hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet het geval is.” Deze intrigerende frase is te vinden op de website vcp-ja.nl, een website voor voorstanders van het Verkeers Circulatie Plan (VCP), het gemeenteplan om de binnenstad te blokkeren voor doorgaand verkeer. “Het VCP geeft geen schonere lucht en veroorzaakt veel meer verkeersbewegingen en sluipverkeer. Bovendien worden wijken en hele winkelgebieden onbereikbaar. Het plan verknipt en verdeelt het hart van de stad”, stellen de tegenstanders van het plan op hun uitvalsbasis vpc-nee.nl.      Meer


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2006 / Verkeers Circulatie Plan verhit gemoederen / Den Haag CS: blok aan het been van de stad


> Schrijf een beoordeling