Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Verkeers Circulatie Plan verhit gemoederen

Waar de kruisjes staan, komt een blokkade voor doorgaand verkeer, als het verkeerscirculatieplan wordt gerealiseerd. Bedoeling is dat alleen het bestemmingsverkeer nog in de binnenstad komt en het doorgaande verkeer wordt geweerd.
  • Waar de kruisjes staan, komt een blokkade voor doorgaand verkeer, als het verkeerscirculatieplan wordt gerealiseerd. Bedoeling is dat alleen het bestemmingsverkeer nog in de binnenstad komt en het doorgaande verkeer wordt geweerd.



“Er wordt onterecht vanuit gegaan dat mensen die met de auto komen, ook het meest te besteden hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet het geval is.” Deze intrigerende frase is te vinden op de website vcp-ja.nl, een website voor voorstanders van het Verkeers Circulatie Plan (VCP), het gemeenteplan om de binnenstad te blokkeren voor doorgaand verkeer. “Het VCP geeft geen schonere lucht en veroorzaakt veel meer verkeersbewegingen en sluipverkeer. Bovendien worden wijken en hele winkelgebieden onbereikbaar. Het plan verknipt en verdeelt het hart van de stad”, stellen de tegenstanders van het plan op hun uitvalsbasis vpc-nee.nl.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 20 oktober 2006

De gemeenteplannen om de binnenstad op te delen in drie onderling voor autoverkeer onbereikbare zônes hebben vooral bij ondernemers veel commotie veroorzaakt. Deze zônes zijn rond 2009 dan alleen nog maar via een omweg om het hele centrum te bereiken. Het plan, dat de wethouder in november wil voorleggen aan de raad, vloeit voort uit de ernstige luchtverontreiniging op onder meer de StilleVeerkade, de enige noord-zuid verbinding voor autoverkeer door het centrum, sinds Gravenstraat en Grote Markstraat voor snelverkeer zijn afgesloten.
Voor het gemeentebestuur is het VCP al een voldongen feit en wat zou er eigenlijk tegen zijn: de lucht in de binnenstad wordt dan toch schoner? Dan komen er toch meer mensen? En meer bezoekers zullen dan toch gebruik gaan maken van het openbaar vervoer of de fiets?

Zes keer zoveel uitlaatgassen

De winkeliers van binnenstad en Zeeheldenkwartier zien dat anders. De bewoners van deze wijken, die straks dit omgeleide verkeer te verstouwen krijgen, zijn ook allerminst blij. Want de keerzijde van de medaille zou weleens kunnen zijn, dat mensen toch domweg in hun auto blijven zitten en via allerlei sluipwegen zullen proberen te komen waar zij willen komen. En als ze braaf de Centrumring gaan volgen, om vanaf bijvoorbeeld de Herengracht via Koningskade, Raamweg, Javastraat, Carnegielaan, Groot Hertoginnelaan, Waldeck Pyrmontkade en Lijnbaan bij de Prinsengracht te komen, produceert hun auto ongeveer het zesvoudige aan uitlaatgassen, omdat hij een zes keer zo grote afstand moet afleggen. Als niemand van wege het VCP zijn auto zal laten staan, zal al dat dagelijkse omrijden een gigantische extra luchtvervuiling ten gevolge hebben.
Een van de initiatiefnemers tegen het plan, de voormalig staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk en ex-AVRO-voorzitter G.Ch. Wallis de Vries is dan ook bewoner van Duinoord.

Piet Heinstraat

Maar ook de winkeliers rond de Piet Heinstraat zien de toekomst met vrees tegemoet. Zelfs de door de gemeente uitgevoerde en nog ‘strikt vertrouwelijke’ effectrapportage gaat uit van een omzetdaling van minstens 5%. Dit is te danken aan het feit dat het autoverkeer na de invoering van het VCP komend vanaf de Hogewal alleen nog maar linksaf de Prinsessewal op kan, en omgekeerd. De noordzuidverbinding via de Mauritskade is daardoor ook geblokkeerd.
Deze omzetdaling is ook voorzien voor de Vondelstraat en omgeving, de Boekhorststraat, de Bierkades en de Stationsbuurt. Deze laatste drie gebieden zijn juist gebieden, die de gemeente economisch extra wil opwaarderen (zoals de Avenue Culinaire: de horecastrook langs de Bierkade).

Failliet

Vooral winkeliers met een lage winstmarge kunnen dus failliet gaan al het Verkeerscirculatieplan wordt doorgevoerd. Het kan dus wel zijn, dat de meeste klanten niet met de auto komen, maar zelfs een minderheid aan klanten die wel gebruik maken van de auto en wegblijven kunnen een bedrijf al de das om doen.
GroenLinks, dat deel uitmaakt van het Haags college, tilt hier minder zwaar aan.
De partij geeft zelf toe niet bekend te staan als de partij van de ondernemers. Raadslid Heleen Weening in het Qwesti van Zaken op RTV West: “GroenLinks staat niet bekend als de partij van de ondernemers. Als je de afweging moet maken tussen overlast en gezondheid in de binnenstad dat moet je maatregelen aandurven die effect hebben op de economische activiteit.”
Het is de vraag of het VCP niet op beide fronten slecht gevolgen heeft: meer vervuiling in de omliggende wijken en economische teruggang voor de gebieden, die de gemeente juist een lift had willen geven.
Kunnen winkelen zonder van de sokken te worden gereden is een van de argumenten die (VVD-)wethouder Pieter van Woensel als winst van het VCP noemt. Maar de afgelopen jaren is dat winkelen zonder van de sokken te worden gereden juist grootschalig gerealiseerd: in de Gravenstraat (autoluw), Spuistraat, Plein (grotendeelsautovrij) en niet te vergeten de Grote Markstraat (autovrij). In het VCP is niet in nieuwe wandelpromenades voorzien.

Kwetsbaar

De binnenstad heeft door de vertraging bij de bouw van de tramtunnel veel klappen te verduren gekregen. Haar functie is die van winkelgebied, maar opmerkelijk genoeg staat de stad niet als winkelstad bekend en is en blijft dus kwetsbaar. Een image van slechte bereikbaarheid is het laatste wat de binnenstad zal kunnen gebruiken. Tel daarbij een van de eindconclusies van de effectrapportage bij op: die luidt dat het plan alleen kans van slagen heeft bij steun van de bevolking. Het feit dat in het actiecomité VCP Nee (tevens de initiatiefnemers van de website vcp-nee.nl) niet alleen ondernemers, maar ook door een veel bewonersgroepen deelnemen, geeft aan dat dit nu niet het geval is. “Ervaringen elders laten zien dat voldoende draagvlak cruciaal is voor het succesvol invoeren van verkeersmaatregelen. Zonder draagvlak falen de maatregelen”, aldus het officieel nog niet openbare document, dat al op 10 oktober al besproken had moeten worden, maar waar de raad tot dusver haar vingers niet aan heeft durven branden.


Den Haag CS: blok aan het been van de stad

Elke stadsplanoloog leek het te beseffen, maar het was aan dovemansoren gericht: het Station Staatspoor was na de fusie van de Staatsspoorwegen en de Hollandse Spoorwegmaatschappij tot de NS niet meer nodig en kon samen worden gevoegd met station Holland Spoor.      Meer

VCP op internet:


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2006 / Verkeers Circulatie Plan verhit gemoederen


> Schrijf een beoordeling