Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Rosenmöller: stage in de zorg voor hogere klassen

‘Sorghvliet’ massaal tegen ‘sociale dienstplicht’

Paul Rosenmöller hoort toe als Eline Strik uit klas 6 het woord neemt. V.l.n.r. Paul Rosenmöller, Nico, Hanna, Eva, Eline, Leon en Edmund.
  • Paul Rosenmöller hoort toe als Eline Strik uit klas 6 het woord neemt. V.l.n.r. Paul Rosenmöller, Nico, Hanna, Eva, Eline, Leon en Edmund.

Foto: Eduard Bekker

DUINOORD – Op alles blijken de leerlingen van de hogere klassen van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet op maandagmiddag 15 april politiek goed voorbereid met het oog op het informatieve bezoek van Paul Rosenmöller, die graag zijn licht wil opsteken wat er bij scholieren leeft. Over het thema islamistische basisscholen, kernenergie, vreemdelingenbeleid en de tweede fase. Iedereen heeft zijn zegje voor of tegen of houdt zich juist op de vlakte. Maar als de GroenLinks-fractievoorzitter zegt dat hij een stage voor de hogere klassen in de zorgsector wel ziet zitten, verklaart het gros van de leerlingen zich een apert tegenstander.

Eduard Bekker • HaagWestNieuws - maandag 15 april 2002

Marleen: “Wat schieten ze op met onervaren mensen?” “Die problemen worden op de jongere generatie afgewenteld,” Op de vraag van discussieleider Ruben wie van het scholierenpubliek in de aula tegen een dergelijk stage is, gaan vrijwel alle vingers omhoog. Slechts een handjevol leerlingen lijkt er enigszins warm voor te lopen.

Beter inzicht

Paul Rosenmöller betoogt dat zijn dochter, die aan het eind van haar opleiding eigenlijk niet wist was ze precies wilde, door een werkervaring voor die richting heeft gekozen, wat hem heeft gesterkt in zijn opvatting: “Het helpt natuurlijk een beetje tegen het personeelstekort, maar het gaat er ook om, dat leerlingen zo een beter inzicht kunnen krijgen wat voor beroep ze later willen uitoefenen.”

De leerlingen zien een oplossing in betere betaling en het werken in de zorg aantrekkelijker maken. Chris: “Het werken moet leuker worden gemaakt.” Hanna: “Het werk wordt slecht betaald en heeft een slecht imago. Er is een boventallig management, dat niets presteert en een heleboel tijd en geld opslokt.”

Tweede fase

Een ander heet hangijzer voor de leerlingen is de tweede fase. De ervaringen zijn verschillend en hier lopen de meningen ver uiteen. Hanna: “Je leert eigenlijk niets, je moet zoveel kranten lezen, dat je aan een goed boek niet meer toekomt. Er zijn mensen, die Multatuli niet meer kennen, en dat werkt voor leraren heel demotiverend.” Nico: “Ik heb er wel veel aan, omdat ik veel ervaring opdoe door het maken van werkstukken.”

Tot slot valt dan toch ook het ‘P-woord’. Opgemerkt wordt dat Pim Fortuyn veel stemmen trekt, omdat ‘hij de vinger op de zere plek’ legt: de spanningen die immigranten veroorzaken. Eline voert aan, dat goed onderwijs heel belangrijk is om dat te voorkomen en vertelt over een Marokkaanse vriendin, die meedoet aan een project om landgenoten die achterop dreigen te raken te begeleiden. “Zulke projecten zijn heel succesvol.”

Leugens

Edmond: “Maar hij zegt waar het op staat”. “Nee”, antwoordt Eline, “hij manipuleert en verspreidt leugens.”
Paul Rosenmöller: “Het is hard, harder, hardst wat veel politici in zijn navolging nu betogen. Maar je kunt streng straffen of niet: op een gegeven moment komt iemand ook weer de gevangenis uit.”
Over zijn eigen ervaringen in de discussies met de nieuwe lijsttrekker is hij kort: “hij deelt veel uit, maar kan slecht incasseren.”


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Huis aan huis in Den Haag West / ‘Sorghvliet’ massaal tegen ‘sociale dienstplicht’


> Schrijf een beoordeling