Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Elke 2,5 minuut onhaalbaar voor RandstadRail

‘Metrofrequentie’ niet meer dan een loze kreet

‘Vanaf nu rijden wel elke 2,5 minuut!’, staat er in de folder. Maar dat geldt dan alleen in de spits tussen Zoetermeer Centrum West en Haaglanden Medisch Centrum.
  • ‘Vanaf nu rijden wel elke 2,5 minuut!’, staat er in de folder. Maar dat geldt dan alleen in de spits tussen Zoetermeer Centrum West en Haaglanden Medisch Centrum.



Den Haag - “Tja”, zegt het meisje in de tramtunnel onder de Grote Marktstraat, “ik krijg er ook steeds vragen over, want het klopt niet.” Ze doelt op de folders in haar handen, die zij hier uitdeelt onder het publiek dat op de tram wacht. Op de omslag van het vierkante boekje staat ‘Vanaf nu rijden we elke 2,5 minuut!’.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 31 oktober 2008

Binnenin folder een plaatje van het haltebord van de halte Zoetermeer Centrum West, dat aangeeft dat lijn 4 en 4K na 1 respectievelijk 3 minuten (afgerond) de halte aandoet. Wie echter denkt dat hij bij het missen van bijvoorbeeld lijn 4 hooguit twee en een halve minuut hoeft te wachten op de volgende lijn 4, of de verkorte lijn 4K, vergist zich lelijk: dan blijkt de frequentie – zelfs in de spits – toch echt vijf minuten te zijn. En als je verder wilt dan de Monstersestraat (richting Loosduinen), moet je zelfs tien minuten geduld hebben! En na zevenen loopt de frequentie zelfs terug tot een kwartier! Alle reden dus om HTM-woordvoerster Marion de Vries hierover aan de tand te voelen. Zij is verbaasd over het misverstand, waarvan ze nog niet op de hoogte was: “Dat willen we zeker niet. We willen de mensen natuurlijk niet verwarren.”
 

Plaatje uit de folder: dit kan alleen als lijn 4K vertraging heeft of lijn 4 drie minuten te vroeg is…
  • Plaatje uit de folder: dit kan alleen als lijn 4K vertraging heeft of lijn 4 drie minuten te vroeg is…



Vergissing

Maar waar de HTM met ‘elke 2,5 minuten’ op doelt, blijkt dan toch erg relatief te zijn: dit betreft het gemeenschappelijk deel van de lijnen 3 en 4. Als je van Zoetermeer Centrum West naar bijvoorbeeld het Spui wilt (of omgekeerd) op een doordeweekse dag tussen 7 en 9 uur ‘s ochtends, of tussen 4 uur en pakweg half 7 ‘s avonds, dan klopt die hoge frequentie wel. Dan komt er ongeveer elke 2,5 minuten een lijn 3 of 3K, 4 of 4K richting Centrum voorbij.
En het haltebord uit de folder dat het misverstand nog eens extra bevestigt, blijkt een vergissing. Dat is volgens De Vries zeker niet met opzet gebeurd. “We wilden de mensen echt niet op het verkeerde been zetten”, aldus De Vries.

Maar de kreet, die de afgelopen dagen zo fanatiek was gebezigd, dat de media die klakkeloos hebben overgenomen, klopt slechts vier en een half uur per dag, op een deel van de lijn. Van de kreet ‘metrofrequentie’ blijft buiten die tijden niets over. Iets minder bombarie zou wel gepast zijn geweest.


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2008 / ‘Metrofrequentie’ niet meer dan een loze kreet


> Schrijf een beoordeling