De oude binnenstad van Straatsburg heeft een authentieke uitstraling weten te behouden, zonder storende elementen.
Dat geldt ook voor de binnenstad van Freiburg, ofschoon die helemaal moest worden herbouwd na WO II.
Over de lange tramstellen van Randstadrail waren zorgen: zou dat niet gevaarlijk zijn in de Haagse straten? Nee, dan Straatsburg: daar zijn de tramstellen tot wel anderhalf keer zo lang als Randstadrail. Ze hebben zes geledingen (Randstadrailstellen hebben er drie), oftwel: ze kunnen zes keer ‘knakken’. Daardoor gaan ze soepeler door de bocht en produceren veel minder tot geen hinderlijk gepiep, ondanks hun lengte. Door de grote panoramische ramen zien de stellen er ook eigentijdser en vriendelijker uit.
Overal in de Straatsburgse binnenstad is de tram nadrukkelijk aanwezig door de hoge frequentie.
Zoals in elke zichzelf respecterende stad hebben ze het in Straatsburg ook begrepen: openbare toiletten zijn onontbeerlijk! Die op de foto zijn net opgeleverd.
Ook Freiburg met zijn vele voetgangers en fietsers toont aan, dat een tramtunnel niet nodig is voor een snelle doorstroming, zolang je de auto’s maar van de straat weert.
Het tramviaduct over de spoorlijn op het station van Freiburg. Trappen voeren van de perrons direct naar het tramplatform. Dat is (ook bij het nieuwe) Den Haag Centraal helaas anders.
Loungen terwijl je op je aansluiting wacht in de hal van Station Freiburg. Kunt u zich dat voorstellen in de hal van Den Haag CS?
De stationshal van Freiburg. Let op de brandschone (kauwgomvrije!) vloer en de gevarieerde terrassjes, die de hal een gastvrij aanzien geven.
De Murgtalbahn van Freudenstadt naar Karlsruhe (links): tientallen kilometers al jarenlang goed functionerende lightrail over een voormalig spoortraject: daar kunnen de RijnGouwelijn en Randstadrail een puntje aan zuigen...