Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Gemeentebestuur volhardt in ongewijzigde verkeersplannen

Verkeers Circulatie Plan begin 2007 in de Raad

De binnenstad zal aantrekkelijker worden, volgens wethouder van Woensel. Ondernemers weten dat zo net nog niet.
  • De binnenstad zal aantrekkelijker worden, volgens wethouder van Woensel. Ondernemers weten dat zo net nog niet.

Foto: Eduard Bekker

Nadat het een lange tijd stil is geweest rond het Verkeers Circulatieplan, is de kogel wat het gemeentebestuur betreft nu door de kerk: dat wil het Verkeers Circulatie Plan ongewijzigd invoeren. Dat betekent dat doorgaand autoverkeer door en rond de binnenstad in 2009 niet meer mogelijk is. Verkeers- en binnenstadswethouder Pieter van Woensel heeft dit vrijdag 24 november meegedeeld.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 1 december 2006

De beslissing moet nog door de Gemeenteraad worden goedgekeurd. De verwachting is dat het in februari aan de Raad wordt voorgelegd.
De maatregelen zijn ingegeven door de sterke luchtvervuiling in en rond de Veerkades. Doorgaand verkeer zal ver om het centrum heen worden geleid. Parkeergarages in de binnenstad zullen echter wel bereikbaar blijven vanaf deze ‘CentrumRing’.

Looproutes

Wethouder Pieter van Woensel is een enthousiast voorstander van het plan en is van mening dat de binnenstad er aantrekkelijker door zal worden. “De binnenstad, de huiskamer van Den Haag zal een volledige metamorfose krijgen”, aldus de wethouder.
Het plan wil het doorgaand fiets- en voetgangersverkeer stimuleren. Meer groen en meer looproutes zouden mogelijk moeten worden op plekken waar drukke kruisingen dit op dit moment nog verhinderen. Zo zou de binnenstad meer bezoekers moeten aantrekken.

Verzet

Maar het plan stuit op veel verzet. Vooral de belangenorganisaties voor ondernemers rond de binnenstad zien de toekomst somber in als het plan werkelijkheid wordt.
Met name de winkels in de Piet Heinstraat, Jan-Hendrikstraat, Torenstraat en Boekhorststraat zullen vrijwel onbereikbaar worden voor autoverkeer. De economische effectrapportage verwacht in dit gebied dan ook een forse economische teruggang. De Binnenstad Ondernemersfederatie, die de belangen van een fors aantal ondernemersverenigingen vertegenwoordigt hecht echter ook geen geloof aan de gunstige perspectieven voor ondernemers in de binnenstad zelf.
Ook de bewoners van de wijken langs de CentrumRing zijn niet enthousiast omdat zij op meer verkeer en dus meer vervuiling kunnen rekenen. Van Woensel hoopt dat dit door maatregelen voor een beter doorstroming kan worden ondervangen.

Compensatie

Alhoewel de wethouder heeft aangevoerd dat ondernemers geen schadecompensatie zullen krijgen bij eventuele omzetdaling, wijst de geschiedenis inmiddels uit dat zij daar toch met succes een beroep op kunnen doen. In Dordrecht kregen ondernemers uiteindelijk wel degelijk schadevergoeding, toen ze via hun boekhouding konden aantonen dat het daar uitgevoerde verkeersplan aanwijsbare omzetdaling teweeg had gebracht.
De gemeente Den Haag heeft naar aanleiding van de Tramtunnelperikelen uiteindelijk een regeling in het leven geroepen dat planschade die meer dan 15% omzetdaling te weeg heeft gebracht alsnog wordt vergoed. De economische effectrapportage over het circulatieplan gaat echter slechts uit van een maximale schade van 5-13% rond de Torenstraat, Boekhorststraat, en het Zeeheldenkwartier). De praktijk in Dordrecht heeft echter uitgewezen dat de omzetdaling groter dan 15% kan zijn, zodat toch mogelijk tot schadevergoeding moet worden overgegaan. “Veel groter”, zoals een groenteman uit de DordtseVriesestraat betoogt. Hij kreeg dan ook een forse schadevergoeding, maar betreurt de gemeenteplannen nog steeds.

Nog geen draagvlak

Het gemeentebestuur beseft dat er nog een uitgebreid politie maatschappelijk debat moeten worden gevoerd, gezien het sterke verzet van bewoners en bedrijven. Volgens de economische effectrapportage, die in opdracht van de gemeente is gemaakt van het Verkeers Circulatie Plan, heeft het alleen kans van slagen indien het maatschappelijke steun verkrijgt. Om het in bewoordingen van de economische effectrapportage te zeggen: “Ervaringen elders laten zien dat voldoende draagvlak cruciaal is voor het succesvol invoeren van verkeersmaatregelen. Zonder draagvlak falen die.”
“Maar wij sluiten onze ogen niet voor het debat”, aldus de wethouder, die nog heel veel masserend werk zal hebben te verzetten om het plan acceptabel te maken.


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2006 / Verkeers Circulatie Plan begin 2007 in de Raad


> Schrijf een beoordeling