Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Wanneer is een website succesvol?

Een website is niet alleen succesvol als die via Google makkelijk wordt gevonden, maar vooral als deze website die informatie en uitstraling biedt, waar de bezoeker op hoopt. Anders is die bezoeker snel weer gevlogen.

Het meeste succes is gegarandeerd met een site die nieuwsgierig maakt en die nieuwsgierigheid ook bevredigt. En dat alles op een onderhoudende wijze: vlot geschreven teksten en goede ter zake doende foto’s, die de kracht van de tekst versterken.

Foto’s!

Hoe maak je mensen nieuwsgierig? Door fraaie afbeeldingen en foto’s bijvoorbeeld, die het persoonlijke element van een site benadrukken. Daarom werken we nooit met stockfoto’s: die leuken wel op, maar zeggen namelijk weinig over de inhoud van uw site. Oftewel: zorg voor eigen foto’s!

Tekst!

Waarom ben ik niet te vinden met Google?, vroeg een klant eens half verwijtend aan mij. Wel, , kon ik antwoorden, je heb tot dusver alleen maar plaatjes gestuurd en geen tekst.
Een bezoeker, wiens aandacht wordt getrokken door de afbeeldingen, wil natuurlijk graag weten wat die voorstellen. Maar ook niet onbelangrijk: een website zonder tekst is onvindbaar bij Google!
Tekst vanaf een scherm lezen is tamelijk vermoeiend: teksten moeten dus altijd kort en bondig zijn. Althans: voor Google kan het juist weer handig zijn dat ze langer zijn, want het vergroot de vindbaarheid. Maar blijf te zake en zorg voor een goede indeling in alinea’s en wat nog beter is: gebruik goede tussenkoppen. Uiteraard help ik u hier graag mee, als webmaker met een achtergrond in de schrijvende journalistiek.

Onderhoudend

Als teksten worden voorzien van afbeeldingen die hierbij goed aansluiten, kun je spreken van onderhoudende webpagina’s.

‘Webdesign’

De kreet ‘webdesign’ vind ik persoonlijk nogal ‘glossy’ overkomen. Er is een tijd geweest, dat ontwerpers trachten uit te blinken in hun ontwerpen, wat vaak uitgroeide tot een scala aan interactieve gereedschapjes, al dan niet gelardeerd met verrassende animaties.
Maar dat zie je steeds minder: niet in de laatste plaats, omdat hiervoor Flash is gebruikt. En omdat de vormgeving toch niet geheel strookt met de wijzigende inhoud. En omdat mensen er snel op uitgekeken raken. En de nieuwe smartmedia kunnen er ook al niet mee overweg. En zo ja: de weergave is dan te klein. Bovendien zit iemand met een iPhone niet te wachten op allerlei fraais, maar wil snel informatie zien.

CMS

De voorkeur van veel ontwerpers gaat nu uit naar een veel zakelijker aanpak. Bovendien willen klanten steeds meer zelf hun site onderhouden. Daarom kom je nu veel websites tegen die zijn opgezet met Typo3, Joomla, Wordpress etc. etc.
Voordeel is dat deze sites snel zijn op te zetten: ontwerpen hoeft niet eens meer, want er bestaat al een scala aan sjablonen.

Middenweg

Nadeel is dat het aanpassen aan de eisen van een klant lastiger kan zijn. Bovendien onderscheiden de ontwerpen zich nauwelijks nog van elkaar. Daarom kiezen wij een middenweg: het cms dat we zelf hebben bedacht biedt niet alleen de klant, maar ook ons zelf de mogelijkheid om zeer snel sites aan te kunnen passen. De ervaringen zijn goed: klanten die regelmatig hun site bijhouden, hoef ik nauwelijks iets uit te leggen (een handleiding is nooit nodig geweest).

Tools

Maar bovenal onderscheidt mijn productie zich door een eigen vormgeving, geheel naar wens van de klant. Met php-scripts kunnen wij voor elke site handige tools maken. Zo worden de advertenties op www.tegeltotaal.com vanuit één tekstbestand gedistribueerd over diverse webpagina’s.


/ Voor print en webontwerp / Veel gestelde vragen / Wanneer is een website succesvol?


> Schrijf een beoordeling