Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Verlenging ‘Rotterdamse’ RandstadRail
kan oude missers goedmaken

RandstadRail naar Scheveningen blijft probleem

RandstadRail naar het Zuider Havenhoofd? Het stationnetje – aan het eind van de Kranenburgweg – staat er al. Het is gebouwd rond de vorige eeuwwisseling volgens een stijl, waarin destijds meer lokale stations zijn gebouwd, zoals dat van het Noord-Hollandse Obdam (inzet). Het gebouwtje, dat tijdens de Norfolkline als douanekantoor fungeerde, is echter nooit een station geweest: het enige spoor langs de Kranenburgweg was een zandspoortje tijden de aanleg van het Statenkwartier.
  • RandstadRail naar het Zuider Havenhoofd? Het stationnetje – aan het eind van de Kranenburgweg – staat er al. Het is gebouwd rond de vorige eeuwwisseling volgens een stijl, waarin destijds meer lokale stations zijn gebouwd, zoals dat van het Noord-Hollandse Obdam (inzet). Het gebouwtje, dat tijdens de Norfolkline als douanekantoor fungeerde, is echter nooit een station geweest: het enige spoor langs de Kranenburgweg was een zandspoortje tijden de aanleg van het Statenkwartier.


Foto: Eduard Bekker


Deze dagen is de discussie over de ambitieuze plannen voor Scheveningen in volle gang. De badplaats zou veel meer publiek moeten trekken. Opmerkelijk is dat er dan nauwelijks aan wordt gedacht hoe dat publiek daar dan zou moeten komen. Sterker nog: door de beslissing van verkeerswethouder Peter Smit lijken de kansen op beter toekomstig railvervoer naar de badplaats zelfs voorgoed verkeken.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 1 februari 2008

Want de verkeerswethouder is teruggekomen op het besluit de Erasmuslijn (de tot RandstadRail omgebouwde Hofpleinlein) in een tunnel onder Den Haag Centraal te laten eindigen: dit omdat de kosten door omstandigheden de begroting ver zouden overschrijden. Het eindpunt is nu bovengronds gepland: op het autobusdek.

Missers

De geschiedenis van openbaar vervoer in Den Haag is er een van missers. Wij schreven hier al over op 9 februari in deze krant. Station Den Haag Centraal ligt eigenlijk op de verkeerde plek, want eigenlijk had Station Holland Spoor deze functie moeten hebben. Das was er echt één centraal station geweest.
Het enige voordeel van de huidige plaats is een mogelijke verlenging van de spoorlijn via de Koningskade en Raamweg naar Scheveningen. Hiermee is dan ook sterk rekening gehouden bij de aanleg van het Hubertusviaduct, de Koningstunnel en niet te vergeten de bouw van Den Haag CS zelf.

Hofpleinlijn

Het aanvankelijk geplande ondergrondse eindpunt van de Erasmuslein zou deze doortrekking naar Scheveningen mogelijk hebben gemaakt.
Ingenieur Fred Andrioli, die zich als betrokken burger al langer bezig houdt met het Haagse openbaar vervoer, adviseert in een ingezonden artikel in Den Haag Centraal zelfs hiervoor het vroegere tracé van de Blauwe Tram naar Scheveningen te gebruiken, maar dan ondergronds.
Daarmee zouden twee missers uit het verleden goed zijn gemaakt: het opheffen van de spoorlijn naar Scheveningen in 1953 én van de Blauwe Tram naar Scheveningen in 1957. Deze blunders duiken telkens weer op als de Scheveningse verkeersperikelen weer in het nieuws komen.

De verlengingsvarianten die mogelijk zouden zijn, als de Erasmuslijn Rotterdam-Den Haag Centraal in een tunnelbak zou eindigen.
  • De verlengingsvarianten die mogelijk zouden zijn, als de Erasmuslijn Rotterdam-Den Haag Centraal in een tunnelbak zou eindigen.


Nfografiek: Eduard Bekker


Havenhoofden

En aan die missers zullen we, als de ambities van ‘bouwwethouder’ Marnix Norder met Scheveningen werkelijkheid worden, zeker herinnerd blijven worden. Want aan alles is gedacht als het om autoverkeer en parkeren gaat, maar niet aan openbaar vervoer: er is wel een mogelijkheid geopperd om lijn 11 door te trekken naar de havenhoofden, maar die rijdt niet naar Den Haag CS: de plek waar je de vele strandgangers uit Zoetermeer en verder kunt verwachten.
Een betere oplossing zou een zijtak zijn van de doorgetrokken Erasmuslijn via het World Forum, het voormalige Congresgebouw. Dit is een plek waar zich vele internationale organisaties hebben gevestigd en zich gaan vestigen. Via het Gemeentemuseum, Museon en Omniversum kan de lijn dan worden doorgetrokken naar de havenhoofden, waar Norder twee forse wolkenkrabbers heeft gepland.

CDA

Opmerkelijk is de lauwe reactie van PvdA en Groenlinks op de actie van VVD-wethouder Peter Smit. Deze partijen pleiten altijd voor goed openbaar vervoer, maar laten nu niets van zich horen. Zou dat komen omdat zij nu deel uitmaken van het college? Alleen CDA reageerde fel en volgens haar eigen zeggen is van deze partij dan ook spoedig een tegenzet te verwachten.
Het is te hopen dat wethouder Peter Smit nog tijdig op zijn schreden terugkomt. Met het plan om de Erasmuslijn op het autobusdek te laten eindigen ontneemt hij zich een kans om fouten uit het verleden recht te zetten.


| |
/ Webontwerp noemen we het; geen ‘webdesign’ / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2008 / RandstadRail naar Scheveningen blijft probleem
Web Analytics
> Schrijf een beoordeling