Het asfalt en de trottoirtegels maken plaats voor klinkers. Parkeervakken komen in het voetgangersgedeelte. De bomen in de Fahrenheitstraat komen om en om te staan. De lantarenpalen verdwijnen en maken plaats voor hanglampen (zoals nu bijvoorbeeld al de hangende zonnetjes). De middenberm va de Thomonlaan, nooit bedoeld als parking, verdwijnt om plaats te maken voor parkeervakken in visgraatmotief. Een greep uit de plannen van landschapsarchitectenbureau Sant en Co in opdracht van de gemeente.
En niets is nog definitief. Over de plannen kan nog stevig worden gediscussieerd.
Hieronder volgt de ontwerptekst van Buro Sant en Co. De onderschriften zijn van onze webmaster, Eduard Bekker.
Een foto op groter formaat krijgt u door er op te klikken. Vervolgens kunt u met de muis op de foto klikkend verder bladeren. Dit kunt u ook doen met de cursortoetsten (‘pijltjestoetsen’).
De Fahrenheitstraat en Thomsonlaan, het huidige hart van de Bomenbuurt wordt weer een onderscheidend winkelcentrum. De nu grijze en anonieme verkeersstraten worden een karaktervol, gezellig en vooral eenduidig en herkenbaar winkelcentrum.
Heldere en functionele winkelstraten met een hoge verblijfskwaliteit waarin de fietser en voetganger centraal staan en de auto te gast is. Gedacht wordt aan een samenhangend basismateriaal, een warme klinker van gevel tot gevel.
De huidige onvindbare entrees van de Fahrenheitstraat worden weer zichtbaar gemaakt. Er wordt gezocht naar een extra herkenbaarheidfactor waardoor je blijft herkennen wanneer je het centrum in- en weer uitrijdt.
Bij beide straten versterken we het eigen karakter. De Fahrenheitstraat, opgesloten tussen de Segbroeklaan en de Laan van Meerdervoort, is een drukke gezellige winkelstraat met genoeg parkeren en gezellige verblijfspleintjes. Kenmerkend is de brede winkelstoep, hangende verlichting en alternerende bomen.
De pleinen krijgen meer verblijfskwaliteit en worden weer zichtbaar gemaakt door het draaien van de huidige kiosken.
De Thomsonlaan, is de groene hartlijn van de Bomenbuurt met gemixt wonen en winkels. Een dubbele bomenrij versterkt dit karakter.
Het Thomsonplein wordt weer een gezellig buurtplein.
Belangrijk bij beide straten is de veiligheid en functionele kwaliteit: een waarborging dat de huidige functie als woon- en winkelstraat versterkt wordt. De veiligheid voor de voetganger en fietser wordt gewaarborgd door het terugbrengen van de snelheid. Klinkers op de weg, meer zebrapaden en een optische versmalling door fietsstroken moeten hiervoor zorgen. Daarnaast wordt voorgesteld om van de Fahrenheitstraat een 30 km/ uur zone te maken.
Een beperkte breedte van de rijbaan (5,5 meter) geeft aan dat de auto achter de fietser moet blijven rijden tot er ruimte is om te passeren. Bij de entrees worden gescheiden fietsbanen aangebracht voor een veilige fietssituatie.
In het ontwerp wordt ernaar gestreefd het huidig aantal parkeerplaatsen te behouden. Het verrommelde parkeersysteem wordt opnieuw geordend voor een overzichtelijke situatie. In de Thomsonlaan betekend dit dat parkeren in de middenberm veranderd van langs parkeren naar diagonaal gestoken parkeren. In de Fahrenheitstraat wordt het huidige systeem van langsparkeren gehandhaafd.
Voor het gehele gebied wordt voorgesteld het parkeren op de stoep te realiseren, dit levert: een heldere smalle rijbaan, extra brede stoepen als er geen auto’s staan en een dorps profiel. Door het laden en lossen ‘op de stoep’ te laten plaatsvinden worden blokkades en daarmee gevaarlijke situaties voorkomen.