De Fietsersbond is blij dat de doorgaande fietsroute in de Grote Marktstraat mag blijven, maar is toch niet tevreden. Maar de winkeliers willen de fietsers liever helemaal weren, omdat hun aanwezigheid niet strookt met de gewenste internationale allure. Zij vragen zich af, hoe de gemeente gaat handhaven op díe momenten dat er niet in de straat mag worden gefietst.
De gemeente wil tijdens drukke uren de straat af sluiten voor fietsers. Dat is tijdens de koopavonden en in het weekend. Maar de Fietsersbond vindt dat fietsen op reguliere koopavonden geen probleem is. Alleen tijdens hele drukke avonden, zoals in december, zou een fietsverbod reëel zijn.
Als alternatieve route zou de Gedempte Gracht moeten gaan dienen. Maar volgens de fietsersbond is de smalle fietsstrook daar niet veilig genoeg. “Juist tijdens de drukke winkeltijden is er ook veel autoverkeer naar de parkeergarages, dat in conflict kan komen met de fietsers.”
Een ander punt is een mogelijke financiële strop voor de winkeliers: Uit diverse onderzoeken blijkt dat de gemiddelde fietser net zo veel uitgeeft als de gemiddelde automobilist. Zestig procent heeft een HBO- of universitaire opleiding en verdient meestal bovenmodaal: zeker als zij geen auto bezitten, hebben fietsers veel te verteren. Het is dus belangrijk dat de winkelstraat voor hen ook goed bereikbaar blijft. Groot probleem is verder dat het verschil tussen fietspad en voetgangersdeel niet duidelijk is. De gemeente denkt dat een hoogteverschil tussen fietspad en loopdeel, afgescheiden door een trottoirband de beste oplossing is. Ook de winkeliers zijn voor een dergelijke duidelijke markering.
Maar volgens de wielrijdersbond zou dit niet mogelijk zijn omdat laad- en losverkeer en hulpdiensten in de straat daarvan problemen zouden ondervinden.
Ook zouden fietsers ten val kunnen komen, als ze zouden moeten uitwijken voor plots overstekende voetgangers. Schuine randen zouden weer valpartijen kunnen veroorzaken. De Fietsersbond meent dat het geven van een afwijkende kleur aan de randen afdoende zou kunnen zijn.
Waar zowel winkeliers als fietsersbond het wel over eens zijn, is de noodzaak van een fatsoenlijke stalling. Om de problemen te ondervangen, stelt de Fietsersbond voor om aan het begin van de Grote Marktstraat ter hoogte van het Spui in de ondergrondse parkeergarage een goed toegankelijke fietsenstalling aan te leggen en aan de kant van de Grote Markt hetzelfde te doen. “Na het verwijderen van 50 autoparkeerplaatsen ontstaat er voldoende plaats voor ten minste 1000 fietsen”, aldus de bond. Als 1000 fietsers evenveel uitgeven als 50 automobilisten zou dit geen probleem hoeven zijn voor de binnenstadondernemers.
Groot punt van zorg is verder het tempo waarin de straat wordt aangepakt. De boel is al meermalen uitgesteld. De planning is nu begin 2011.
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl