Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Verkeer en Den Haag,
een zorgelijke combinatie

Als NS, NZH, HTM en de gemeente Den Haag meer toekomstgericht hadden gedacht in de vijftiger en zestiger jaren, dan had het wegen- en spoor- en sneltramnet er vermoedelijk ongeveer uitgezien als hierboven.De schets is een voortvloeisel van een de combinatie van een niet opgeheven spoorlijn naar Scheveningen en het Plan Jokinen uit de vijftiger jaren: duidelijk is te zien dat het spoorweg-zwaartepunt zich noordwaarts had bewogen, daar waar Mariahoeve aan Voorburg grenst. Daar was toen nog ruimte genoeg voor stadsplanning.Zwart zijn de spoorwegen aangegeven, blauw is de NZH-lijn (de ‘Blauwe Tram’) Scheveningen-Leiden, rood de HTM-lijnen naar Delft, Wassenaar en Leiden en oranje het weggennet.Het meest opmerkelijk van het plan Jokinen was het leiden van de spoorlijn naar en van Utrecht over de Hofpleinlijn naar Den Haag Holland Spoor (hier Den Haag Centrum genoemd). Daardoor werd Station Staatsspoor (nu: Den Haag CS) overbodig en kon de Utrechtse baan ‘knikvrij’ naar de Koningskade worden geleid.Bebouwing is op deze infografiek niet aangegeven: die zou waarschijnlijk heel anders zijn geweest, als deze plannen waren uitgevoerd.
  • Als NS, NZH, HTM en de gemeente Den Haag meer toekomstgericht hadden gedacht in de vijftiger en zestiger jaren, dan had het wegen- en spoor- en sneltramnet er vermoedelijk ongeveer uitgezien als hierboven.
    De schets is een voortvloeisel van een de combinatie van een niet opgeheven spoorlijn naar Scheveningen en het Plan Jokinen uit de vijftiger jaren: duidelijk is te zien dat het spoorweg-zwaartepunt zich noordwaarts had bewogen, daar waar Mariahoeve aan Voorburg grenst. Daar was toen nog ruimte genoeg voor stadsplanning.
    Zwart zijn de spoorwegen aangegeven, blauw is de NZH-lijn (de ‘Blauwe Tram’) Scheveningen-Leiden, rood de HTM-lijnen naar Delft, Wassenaar en Leiden en oranje het weggennet.
    Het meest opmerkelijk van het plan Jokinen was het leiden van de spoorlijn naar en van Utrecht over de Hofpleinlijn naar Den Haag Holland Spoor (hier Den Haag Centrum genoemd). Daardoor werd Station Staatsspoor (nu: Den Haag CS) overbodig en kon de Utrechtse baan ‘knikvrij’ naar de Koningskade worden geleid.
    Bebouwing is op deze infografiek niet aangegeven: die zou waarschijnlijk heel anders zijn geweest, als deze plannen waren uitgevoerd.

Llustratie: Eduard Bekker

Het verkeer in Den Haag vormt een onoplosbaar knelpunt. De verwikkelingen rond RandStadrail en het Verkeers Circulatie Plan tonen het weer genadeloos aan.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - Friday 9 February 2007

RandstadRail: het hele net had al maanden in gebruik moeten zijn, maar zelfs het traject Loosduinen- Station-Den Haag CS van RandstadRail 3, waar al wekenlang wordt proefgereden, is nog niet in bedrijf.
Het Verkeers Circulatie Plan, dat de automobilist dusdanig de stuipen op het lijf moet gaan jagen, dat hij van de schrik gaat fietsen of het openbaar vervoer neemt, stuit op steeds meer tegenstand, omdat – op een kluitje milieuactivisten na – niemand dat gelooft, om de simpele reden, dat er geen compensatie plaats vindt door aanvullend openbaar vervoer. De commotie over deze twee projecten is een aardige aanleiding om eens een greep te doen uit de blunders op gebied van openbaar vervoer en wegverkeer van de afgelopen decennia:


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2007 / Verkeer en Den Haag, een zorgelijke combinatie


> Schrijf een beoordeling